in , , ,

Malas Nak Membaca? Tulis Panjang Pun Tak Guna, Jom Ikut Resipi Donut Yang Dilukis Ni. Dah Sejuk Pun Gebu Lagi

Kadang kala ada yang malas nak membaca resipi yang ditulis kan? Jadi Nur Hasanah Ismail mengambil inisiatif untuk melukis setiap langkah yang diperlukan untuk membuat donut yang sedap lagi gebu.

Kalau dah lukis pun tak tahu juga, hmmm…

“Dalam banyak2 resepi donut,sy paling suka donut tanpa telur nie.. sedap dia lain dr donut yg biasa kita makan…  1 adunan dpt la dlm 6,7 biji..jadi la sebab yg nak makan pun 2,3 orang je😁😁

“Tulis panjang2 sape nak baca, baik lukis..”

Ok! saya lukis..hakhakhakk😂😂😂😂

P/s : Kalau nk lebih gandakan je adunan k.

1/2 cwn susu segar suam

1 tbs yis

1tbs gula

Perapkan yis hingga kembang

Dalam mangkuk lain masukkan bahan2 dn start la menguli.. adjust air sikit2 jika perlu.. bancuhan biar lembut ye.. uli hingga tak melekat ditangan…meleket sikit2 takpe nanti kita tabur tepung.. garam tu “tsp” je tau…kang tak perasan semua boh tablespoon naya😅


Dah siap uli tutupkan dgn kain lembab… biarkan sejam atau hingga doh naik 2kali ganda.

Bila doh dah naik tumbuk2 sikit bagi kluar angin.. kemudian buat bulat2 dn leperkan sikit supaya senang nk lubangkan.. dulang tu tabur tepung sikit.

Sy guna nozel…akak2 guna la ape patut yg boleh dibuat lubang😂

Biarkan doh naik sikit lagi…sambil tu dh boleh panaskan minyak

Goreng- toskan – gaul dgn gula halus.

InsyaAllah sejuk pun masih gebu… tapi kalau dapat makan panas2 lagi syahduuuu😘 sedapp.

Sumber :  Nur Hasanah Ismail

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading…

0